Vadí zbytky tavidla po pájení v meděných trubkách?
Použití tavidla v HVAC (chlazení a klimatizace)
Při pájení měděných trubek v oblasti chlazení a klimatizací se používají především pájky
měděné s obsahem fosforu nebo měděné pájky s obsahem fosforu a stříbra.
Proč se vlastně fosfor do pájek přidává? Fosfor funguje jako „borax“ v pájkách.
Působí dezoxidačně, spoj vyčistí před pájením a zároveň zajistí, aby pájka zatekla do spoje, díky kapilaritě.
Nejčastěji se používá pájka s obsahem 15% stříbra. Pájky s 15% stříbra jsou nejlepší kvality pro pájení v HVAC to nejlepší.
Samozřejmě nejvyšší kvalita = vysoká cena. Všechny ostatní měděné pájky jsou už jenom náhražky např.2% - 5% stříbra.
Pokud ale budete pájet již heterogenní spoj, měd s ocelí, měd´ s mosazí. Je potřeba již přidat
tavidlo ve formě pasty nebo prášku. Tavidla obsahují 15-35% vody a jsou hydroskopická. Látky s touto schopností za vlhka měkknou a za sucha tvrdnou.
Doporučení: Vždy používejte štěteček na nanášení tavidla, tavidlo nanášejte pouze v tenké vrstvě, vrstva by neměla být až na konci trubky. Když se spoj zahřeje, tavidlo zkapalní a díky kapilární akci pronikne až do fitinky.
Obr.1 Tavidlo pro tvrdé pájení ve formě pasty.
Obr.2 Nanesení tavidla ve formě pasty na měděnou trubku (konec bez tavidla)
Další možností je použití pájky obalované, která má již tavidlo nadávkované přímo od výrobce. Výrobci vyvíjeli tloušťky dlouhou dobu a jedná se o optimální vrstvy. Přední výrobci nabízí různé tloušky tavidla a i různé typy tavidla samotného. Základní tavidlo u pájek obalovaných je typ Fh10 EN 1044.
Tavidla, která jsou na drátu nanesena jsou flexibilní nebo neflexibilní. Flexibilní tavidlo se více hodí pro pájení na servisech a instalacích, dráty se dají ohýbat. Neflexibilní tavidla používáme především ve výrobě. Flexibilita pájek je způsobena dodáním aditiv, která nejsou pro práci při denním použití vhodná.
Obr.3 Použití obalované pájky s 34% stříbra na měděný spoj
Po pájení je nutné tavidlo vždy očistit, protože jsou korozivní. Pokud to nejde mokrým hadrem, použijte kartáč. Některé firmy i spoje následně lakují, ale to z hlediska kvality spoje není nutné.